lørdag 25. mai 2013

Piaget sin teori om kognitiv utvikling

Jean Piaget var en sveitsisk psykolog som så kognitiv utvikling som en modningsprosess. Han observerte barn og la merke til at barn på samme alder ofte hadde lik atferd og ofte gjorde de samme feilene i problemløsning. Han konkluderte med at dette var et resultat av flere hendelser som alle normale barn går gjennom.

I følge Piaget har barn to prinsipielle kognitive strukturer som hjelper dem med å håndtere og forstå verden, og med å tenke på og løse problemer. Disse er skjema og konsepter. Skjema er mentale representasjoner eller regler som definerer en bestemt kategori av atferd, mens konsepter er beskrivelser av miljøhendelser og deres relasjon til andre konsepter. Videre mente Piaget at det er to prosesser som hjelper barn med å tilpasse seg til sine miljøer: assimilasjon og akkomodasjon. Assimilasjon dreier seg om at nye erfaringer blir innlemmet i allerede eksisterende skjemaer, mens akkomodasjon dreier seg om at eksisterende skjemaer endres som følge av nye erfaringer. 

I Piaget sin teori om kognitiv utvikling er det fire stadier: sensorisk-motorisk stadie (0-2 år), preoperasjonelt (2-7 år), konkret-operasjonelt (7-12 år) og formelt-operasjonelt (12+ år). 

I det sensorisk-motoriske stadiet går barn fra ren refleksfungering til nokså organisert sensorisk-motorisk behandling av omgivelsene. Objektpermanens etableres også i dette stadiet. Objektpermanens er forståelsen av at et objekt ikke opphører å eksistere kun fordi man ikke kan se det. Videre lærer barn å imitere handlinger de ser andre utføre. Når barn er to år gamle kan de også representere objekter med ord. 

Det preoperasjonelle stadiet karakteriseres av en rask utvikling i språkevne og evnen til å representere ting symbolsk. I dette stadiet er også konserveringsproblemet sentralt. Dette dreier seg om at man ikke forstår at et objekt inneholder samme masse, volum eller lignende selv om det endrer form. Egosentrisme forekommer også i dette stadiet. Dette vil si at barn tror at alle andre ser verden nøyaktig slik de selv gjør. 

I det konkret-operasjonelle stadiet utvikler barn en forståelse for konserveringsprinsippet. De kan også forstå andre konsepter som for eksempel kategorisering. Videre utvikler barn også evnen til å utføre logiske analyser og evnen til å empatisere med andre. 

I det formelt-operasjonelle stadiet utvikler barn evnen til å tenke logisk og abstrakt og til å resonnere hypotetisk i forhold til objekter og hendelser. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar