lørdag 25. mai 2013

Autisme

Autisme er en utviklingsforstyrrelse som er karakterisert av tre faktorer: sosial abnormalitet, språk abnormalitet og et stereotypisk og repeterende mønster av atferd. Alle disse faktorene kan følge til voksen alder. 

Sosial abnormalitet dreier seg om en manglende evne til å bidra i sosiale interaksjoner, til å forme og utvikle relasjoner og til å samhandle spontant med andre. Personer med autisme har videre problemer med appersepsjon (bevisst reflektert oppfattelse) av sosiale cues og det å se emosjoner i andre. Språk abnormalitet dreier seg videre om at språkutviklingen hos autister er svært forsinket og ca. halvparten utvikler ikke et brukbart språk. De deltar videre lite i sosial småprat og har problemer med å holde seg til ett tema. Til slutt dreier stereotypisk og repeterende mønster av atferd seg om rutiner og ritualer, samt en overdreven tilknytning til objekter. 

Autisme utvikler seg i de to første leveårene og er fire ganger så vanlig hos gutter. Tidlige tegn på autisme er problemer med å opprettholde øyekontakt, problemer med å søke til kjente personer og problemer med imitasjon. videre er også mental funksjonshemming vanlig og forekommer hos ca. 75 prosent. Noen autister viser også eksepsjonelle evner på spesifikke områder som for eksempel matematikk. 

Noen forskere mener at autisme er arvelig, fordi mange som lider av autisme også har fragile x syndrom. Det er for øvrig per i dag ingen bevis som tilsier at autisme bare er en arvelig lidelse og det finnes heller ingen bevis for en distinkt genetisk komponent. Videre er det noen teoretikere som mener at autister har en svekket "theory of mind" som er det som gjør til at barn kan forestille seg ting, lyve og se ting fra en annens perspektiv. Disse teoretikerne hevder at en vanlig toåring kan late som den leker, forstå andres sinnsstemning og lignende, mens en toåring med autisme ikke vil kunne det. 

Utviklingen av autisme er veldig variert. Noen utvikler ikke språk, mens andre fullfører fulle utdanninger, gifter seg og stifter familie. Dermed må også behandlingen sees ut i fra det enkelte tilfellet, men intensiv opplæring siktet mot å bedre atferds- og kommunikative problemer ser ut til å være den viktigste terapeutiske inngripen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar