onsdag 23. mai 2012

Generelt om språk

Språk er et system av visuelle og auditoriske symboler som gir mening for både brukeren og mottakeren. 

Vi bruker symboler til å representere våre tanker, følelser og kunnskaper, men også til å kommunisere med andre. Symboler er viktige for utvidelse av kognitiv og kommunikativ kraft, for læring og for utvikling. Språk handler ikke bastant om tale, men det er ofte en del av det. Områder som er viktig for taleproduksjon er strupehodet, stemmebånd, gangseglet, kjeven, leppene og tunga. 


Språkutvikling starter før fødsel. Selv om lydene som rekker et foster ikke er klare, kan de uannsett bli hørt. Dette gjør til at man lærer noe allerede på et prenatalt stadie. Stemmen fosteret hører best og oftest er morens og mange spedbarn foretrekker derfor morens stemme forann andres de første månedene. 


Et spedbarns hørsel er godt utviklet. Wertheimer (1961) fant at nyfødte som fortsatt er på fødeklinikken kan reagere på lyd med å snu hodet mot lyden. Spedbarn er mellom to og tre uker kan til og med skille mellom lyder fra stemmer og andre lyder. Når barnet er to måneder kan det skille mellom aggressive og rolige stemmer (en aggressiv stemme fører til gråt, mens en rolig stemme kan forårsake smiling og gurgling. 


Rundt 18-20 måneder begynner barna å lære å sette to ord sammen og deres lingvistiske utviklingen går raskere fremover. Barns brukt av to-ord uttalelser er veldig lik i alle kulturer. Til og med døve barn utøver dette på sin egen måte. Ordlæring blir utviklet gjennom semantisk utvikling som er læresystemer for å uttrykke meningen i et språk. Ordlæring utvikles vesentlig tidligere enn ordproduksjon. Et barn kan forstå 150-200 ord, men bare uttale ca. 10 de første årene. 


Når foreldre snakker til barna sine bruker de korte, enkle og velformulerte setninger og fraser. Dette kalles child-directed speech. Denne talen er karakterisert av blandt annet klar uttale, få abrstrakte ord og funksjonsord. Videre er det slik at måten man snakker til et barn på endrer seg ved økende alder. En mor snakker anderledes til barnet sitt når det er to år i forhold til når det er ti år.


Pragmatikk refererer til hvordan vi bruker språket, mens syntaks er et sett av regler for hvordan ord av ulike kategorier som for eksempel verb og substantiv kan kombineres. Videre er fonemer den minste lyden i et ord, dersom denne endres vil det endre ordets mening (eks. venn/penn), mens morfemer er den minste meningsbærende lyden i et ord. Disse består av to eller flere fonemer og kan også uttrykke et ord alene.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar